FINANCOVÁNÍ INFRASTRUKTURY
Vláda premiéra Mirka Topolánka schválila minulý týden financování jihočeské části dálnice D3 ze soukromých peněz v takzvaném projektu PPP (Public Privat Partnership). Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to řekl vicepremiér Jiří Čunek. Jihočeská D3 má být první dálnicí, kterou zaplatí soukromý investor. První dopravní projekt PPP na dálnici D47 se počátkem století nezdařil.
Soukromý investor má podle návrhu ministerstva dopravy postavit úsek dálnice mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi a navazující úsek rychlostní silnice R3 od jihočeské metropole k rakouským hranicím. Navíc dostane za úkol údržbu a opravy dálnice mezi Novou Hospodou a Veselím nad Lužnicí, kterou postaví stát. Výběr investora chce ministerstvo zahájit ještě letos. Hotovo má být do roku 2014
Kontrakt s investorem bude uzavřen na třicet let, celá jihočeská část dálnice až k rakouským hranicím má být hotova v roce 2014. Stát začne splácet náklady za jednotlivé úseky vždy po jejich dokončení. Celkové náklady budou podle výpočtu ministerstva dopravy 40,4 miliardy Kč, tedy zhruba o dvě miliardy nižší, než kolik by zaplatil stát v případě klasického financování. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana se nebude opakovat situace z let 2001 a 2002, kdy stát uzavřel smlouvu o výstavbě dálnice D47 s izraelskou firmou Housing & Construction a jako nevýhodnou ji poté složitě vypovídal. „Chtěl bych zdůraznit, že se jedná o naprosto odlišný proces zadání a hledání koncesionáře,“ řekl Martin Říman.
Pomůže nejvhodnější partner
Podle ministra se tentokrát bude postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, to znamená, že na vybraný projekt se bude hledat nejvhodnější partner. „V případě dálnice D47 bylo postupováno přesně
(Dokončení na str. 3)
DÁLNICE D3
PROJEKT PPP: DÁLNICI D3 POSTAVÍ SOUKROMÝ...
(Dokončení ze str. 1)
opačně, nejdříve se za slavných okolností našel partner a teprve poté se do něj napasovávala kritéria a parametry toho projektu a výsledkem byla dvousetmiliardová zrůdnost,“ uvedl Martin Říman.
Dálnice D3 má být prubířským kamenem partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnic. Konkrétní smlouvu s investorem – a s finančními závazky státu vůči němu – musí schválit znovu vláda a parlament. Jihočeský hejtman Jan Zahradník (ODS) je přesvědčen, že schválením PPP projektu se dálnici na jihočeském úseku, tedy od Tábora ke státní hranici, podaří dokončit podle předpokladů v roce 2014. Chybějící dálnice podle něj kraj hodně omezuje v jeho rozvoji. „Rozhodnutí vlády vítám. Jsem rád, že se model soukromého a veřejného partnerství konečně dočká naplnění. Dálnice D3 vyřeší obrovskou dopravní zátěž v regionu,“ uvedl Jan Zahradník. Dálnici do Veselí postaví stát
Již na počátku října se začal stavět další úsek budoucí dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Stavbu za 10,4 miliardy Kč provede sdružení čtyř firem v čele se společností Strabag. V příštím roce se má postupně pracovat na celé trase mezi Táborem a Veselím. Vzniknou na ní mimo jiné tři větší mosty. Součástí stavby je i rekonstrukce obchvatu Tábora z roku 1991, na který nový úsek naváže.
Celý dálniční úsek má být dokončen v červnu 2011. Na dalším úseku směrem k česko-rakouské hranici by se za Veselím nad Lužnicí mohlo začít stavět už za dva roky. Celá plánovaná trasa D3 měří 171,4 kilometru. Náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard Kč. Zatím se staví jen na jihu Čech. Ministerstvo životního prostředí požaduje posouzení další varianty středočeské části, která by byla blíž k D1. Vadí mu, že takzvaná stabilizovaná varianta, která je i v územním plánu, ničí krajinu Posázaví a Českou Sibiř. Podle středočeského hejtmana Petra Bendla by případné projednávání nové varianty mohlo stavbu zpozdit zhruba o deset let.
Poměrně dlouhá příprava
Příprava projektu PPP trvala několik let, nejdůležitější je podle ministerstva dopravy nastavit financování tak, aby bylo výhodné pro stát. Kvůli náročnosti přípravy byl projekt několikrát přehodnocen a změněn. Pokud se systém PPP osvědčí, uvažuje se o jeho využití i na dalších dopravních stavbách. V první řadě jde o rychlostní silnici R35, která má spojit Mohelnici s Libercem a odlehčit dálnici D1, nebo o rychlodráhu z letiště Ruzyně do centra Prahy.
Foto autor| Foto: TJ
|